Lisa van Dam Photography | Archief foto's 2018

Ik wil mijn afgelopen jaar bekijken en van elke maand 1 foto uit te kiezen die ik het mooist vind of voor mij het meest over die maand zegt.



januari


Voor januari heb ik gekozen voor een foto van Bommel. Bommel is de hond van een goede vriendin van mij. Ik was toen net gestart met de basisopleiding fotografie en voor een opdracht heb ik Bommel gefotografeerd. Dit is de foto die ik uiteindelijk heb afgedrukt & mee naar school heb genomen.

Februari


In februari probeerde ik voor het eerst bevroren bellen te maken, dit was een stuk lastiger dan ik dacht. Ik heb nog 1 foto waarbij de bel iets meer bevroren is maar ik vind deze foto heel mooi door het contrast in de foto, de kleuren in de bel & de bevroren randjes van de blaadjes.

Maart


Voor Maart heb ik gekozen voor deze foto van de binnenkant van een volkswagenbusje. Ik heb in het in Maart samen met een vriendin overnacht in een volkswagenbusje voor een foto opdracht. 
We hebben het busje opgehaald & zijn toen richting Brabant gereden om daar op een camping midden in het bos te overnachten.

Het was onwijs koud die nacht, we lagen op 1 deken en hadden 2 of 3 dekens over ons heen. Daarnaast had ik al een trainingsbroek en 2 truien en dikke wollen sokken aan. Om 4 uur werd ik wakker stiekem in de hoop dat het al ochtend zou zijn maar helaas.. Maar ondanks dat het zo koud was, was het een hele gave ervaring!!

Om 7 uur ben ik uit de auto uitgekropen om de zonsopkomst te bekijken terwijl de vogels ook langzaam wakker werden.


April

April vond ik onwijs lastig.. Ik ben toen begonnen met fotoshoots, dus ik heb heel wat foto's van verschillende fotoshoots waar ik blij mee ben. Maar ik ben in april, op mijn verjaardag ook naar de keukenhof geweest met mijn moeder & daar is de foto van die ik voor deze maand heb gekozen.


Ik ga voor mijn verjaardag altijd op pad om foto's te maken samen met mijn moeder, dit jaar was dat dus de keukenhof. Ik was hier ooit als klein meisje wel geweest, maar hier weet ik niks meer van.
Wat een mooie plek om foto's te maken & wat een veel verschillende bloemen!

Mei


De foto van mei is van een fotoshoot. Op de foto staan Jolanda & Jip. In mei heb ik een stuk minder foto's gemaakt dan in april, maar ik heb voor deze foto gekozen omdat ik heel blij ben met het licht en de bewerking.
Het is (een van) mijn favoriete foto van die shoot.


Juni


In juni zat ik alweer een tijdje op Ameland, daar is ook de foto van die ik gekozen heb voor deze maand.
Op de foto staan Lotte & Emmerlie, ik heb deze foto gekozen omdat het voor mij de eerste keer was dat ik paarden op het strand fotografeerde en ik blij ben dat ik precies dit moment gefotografeerd heb. 

Ik zou de foto wel iets lichter willen hebben eigenlijk en dan met name Emmerlie haar hoofd, zwarte paarden zijn altijd lastig te fotograferen, details vallen sneller weg.


Juli

In juli heb ik heel weinig foto's gemaakt, maar dit was de maand dat ik klaar was op stal, even naar huis ging & toen naar de camping om daar in de winkel te werken.


Ik heb gekozen voor een foto van Vivian & Mats. Ik vind deze foto heel gaaf, wat is Mats toch een mooi paard... 

Ik vond het alleen heel erg jammer dat het in deze tijd zo droog was, je kan het zien aan het gras, ik had de foto nog mooier gevonden als het gras groener en frisser had geweest.


Augustus

In augustus werkte ik op de campingwinkel in Buren, ik had hier vaste tijden & hierdoor iets meer tijd om op pad te gaan en foto's te maken.
Zo ging ik regelmatig uit werk richting het strand (2 min fietsen) om de zonsondergang te bekijken of ik probeerde de sterren en maan te fotograferen.
Of ging naar het strand & het oerd. Ook had ik een nieuwe glazen foto bol binnen gekregen en ben ik hier mee aan de slag gegaan.



Ik koos in eerste instantie voor de bovenste foto omdat ik dacht dat de onderste van september was, maar ik zie nu dat die 31 augustus gemaakt is.

De bovenste foto heb ik gekozen omdat dit heel anders is dan ik normaal fotografeer. Deze is s'avonds gemaakt, ik zit hier in de duinen in het gras & de maan schijnt door het gras heen. Ik vind deze foto wel wat mysterieus hebben.

De 2e foto heb ik gekozen omdat ik heel blij bent met deze foto, toen die gemaakt werd maar nu nog. Ik ben toen naar het oerd gefietst. Ik gebruikt mijn kitlens 18-55 mm echt nooit, maar besloot hem die dag toch mee te nemen, het stof er even af te blazen en hem te gebruiken. Gelukkig maar, want ik ben blij met het resultaat.


September


Mijn September foto was niet heel erg lastig, ondanks dat ik aardig wat foto's heb gemaakt in september is dit toch wel mijn favoriet. Een 'lucky shot' in Diergaarde Blijdorp.


Oktober


Oktober favoriet is deze foto van de shoot met Mirelle & Renny.
Ik ben sowieso heel blij met de foto's van die shoot, het was mooi weer & de belichting was goed. Maar op deze foto gaat het echt om Mirelle & Renny en dat vind ik mooi.

Leuk detail; ik stond tijdens deze shoot tot mijn knieĆ«n in het water.. De paarden wilde er niet in, dus ging ik maar.


November

De foto voor november vond ik ook niet zo lastig.


Ik had toen nog niet zo lang mijn yongnuo 35 mm lens en die ging ik uitproberen tijdens een ochtendje paddenstoelen fotograferen. Ik heb deze foto een beetje op de wilde gok gemaakt, want ik had niet zo'n zin om in de nattigheid op de grond de liggen dus ik moest mijn scherm een beetje kantelen maar kon het niet heel goed zien.

Ik ben heel blij met de scherpte diepte, kleuren & het licht.


December 

Foto 12 alweer. Als december foto heb ik gekozen...


Voor deze foto van een kwal, ook gemaakt in Diergaarde Blijdorp. Ik heb al eerder geprobeerd de kwallen te fotograferen, maar dat lukte toen niet helemaal. Dit keer heb ik mijn 35 mm lens gebruikt & ben ik blij met het resultaat!

Het is toch lastig om in het donker door vieze ramen te fotograferen.



Dit zijn mijn favoriete foto's van 2018, welke vind jij het mooist van de bovenstaande foto's & wat is jouw favoriete foto (die je zelf gemaakt hebt) van 2018? Let me know!


Liefs,
Lisa

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ameland #1

Ameland #5